Namer Architecture

ייבוא תכולת בית מסין

הדמיה של בית - במגדל העמק - מבט מאזור תחת הפרגולה
  • מאמר :

אחרי שאלות רבות של מתעניינים, נענה במאמר זה על השאלות הנפוצות ביותר ששואלים אותי.

למי זה מתאים?

לא לכולם ההרפתקה הסינית מתאימה.
דרוש ידע טכני ברמה סבירה.
ויכולת פיזית להיות על הרגלים במשך 6-7 ימים שלמים ויכולת לבצע החלטות רבות בזמן קצוב.
חשוב לזכור את מטרת הנסיעה לסין ולא להתפתות למטרות אחרות – ומי שסוטה מהתכנון וממטרת העל חוזר מתוסכל.

איך נערכים?

לפני שאתם עולים למטוס לסין יש לוודא שאתם מצויידים בתכניות מפורטות ומדוייקות של מוצרים רצויים ורצוי לדעת את המחירים של אותם מוצרים בארץ לצורך השוואה ובחינת כדאיות (כמעט תמיד תמצאו כי המחירים זולים בהרבה מבארץ). אין תחליף לאיש מקצוע מטעמכם שילווה אתכם התהליך בחירת המוצרים בסין. הדבר אמנם עולה כסף אך אדריכל יוכל להקל על תהליך לקיחת ההחלטות ולהיות שלמים איתן.

החויה הסינית אינה חוויה קלה. זו ארץ שונה. שפה חדשה. הכל שונה – בעיקר האוכל (זה משפיע על הפסקות השירותים…), זו לא אירופה הקלאסית. זו חוויה שלעיתים מזכירה תכניות ריאליטי כמו “המירוץ למיליון”. אם מצליחים לעמוד בזמנים ולהספיק הכל לעיתים נשאר זמן לעשות טיול בהונ קונג כבונוס אחרי הריצות והתיזוזים.

יש שם מוצרים איכותיים?

זו השאלה הראשונה של כולם.

כמו בכל מקום ישנן רמות שונות באיכות המוצרים. קיימים מוצרים זולים מאוד, מוצרים באיכות ירודה מאוד. מאידך ישנם קניוני ענק בהם מוצרים ברמה אירופאית ובמחירים כמו בארץ ומעלה. צריך לדעת לסנן עוד בנקודת המכירה.

המוצרים שהגיעו ברובם המכריע – משביעים רצון באיכותם.

חשוב לזכור את הדבר הבא: הרבה מהמוצרים שנמכרים בארץ מקורם בסין. במחסני תאורה ניתן לרכוש מנורות סיניות. רשתות ה”עשה זאת בעצמך” מוכרות בעיקר תוצרת סינית. רשתות הריצוף – מרבות לייבא תוצרת סינית לארץ. מוצרים פחות איכותיים נמצאים בשפע גם בארץ ולא אחת “נופלים” עם מוצר בעייתי.

“חוק איקאה” תקף פה  – “משלמים הרבה פחות ומקבלים רק קצת פחות”. חשוב להבין שיחד עם החסכון הכספי המשמעותי שמושג, יכולים להיות פריטים באיכות נמוכה מהמצופה. גם פה בארץ לא פעם נתקלנו באיכות מוצר ירודה ובשירות לקוחות נורא, כך שהמצב בשוק בארץ אינו תמיד מושלם.

איך ועם מי נוסעים ?

אין תחליף לנסיעה לסין עם חברה טובה ואמינה. חברה כזו תכין איתכם עוד בארץ את נושא הויזה ואסטרטגיית הקנייה. כמו כן אין תחליף לנסיעה עם ה אדריכל / מעצב פנים. מי שתכנן לכם את הבית, יודע בדיוק מה מתאים, ומה לא. הוא יוכל להעריך את איכות המוצרים ולערוך שינויים של הרגע האחרון בהתאם לרכישה. זה נראה מיותר ויקר בתחילה, אך רוב הזוגות שפגשתי במתחמי הקניות בסין, היו אבודים וחסרי יכולת לחתוך החלטות לגבי מוצרים שראו. כמו כן, כשלוקחים איש מקצוע, יש איזו “מחוייבות” לסיים את המשימה לשמה באתם, ולא “להמרח” עם הזמן וההחלטות. ככל שיהיה קשה יותר להחליט, כך תקנו פחות ולפיכך תחסכו פחות.

זה באמת חוסך כל כך הרבה?

זו השאלה השנייה ששואלים אותי. התשובה היא כן.  30%-20% חסכון אמיתי.
הדבר נכון גם לאחר ששילמתם את הטיסה, השהייה בסין, ליווי האדריכל / מעצב, ההובלות והאחסנות, ההתקנות בארץ, המסים ואת עמלת החברה בסין.

ההתמקחות עם המוכרים היא חובה. אולם מחירי פתיחת המשא ומתן תמיד יהיו נמוכים מהארץ. לעתים באופן משמעותי. תצטרכו לסגל לעצמכם יכולות מיקוח ומשחק (לפעמים המתרגמ/ת יעזרו, אך אל תסמכו עליהם)

הטיפ הטוב ביותר לחסכון בסין הוא –  לקנות כמה שיותר. מה הכוונה? ככל שקונים יותר מוצרים שם, שבכל מקרה תקנו בארץ – כך החיסכון עולה. כדאי לקנות את כל הדברים שאולי לא קשורים ישירות לקבלן המשפץ, אבל אתם תצטרכו לקנות כמו מתלי מגבות, סיפוני מתכת, ברזי חוץ, שטיחים ואביזרים לבית, מראות, עציצים, ריהוט חוץ וכיו”ב. אביזרים אלה מצטברים להרבה מאוד כסף והקנייה בסין מוזילה אותם משמעותית.

מה עם אחריות? וערבות לכסף?

נאמר לנו לפני שנסענו שיש אחריות. שכל מה שנכנס בארגז סביר, יוחלף במידת הצורך  ויישלח אלינו. לא בדקנו את ההבטחה לשמחתנו. מכיוון שנוסעים עם חברה ישראלית/סינית, יש עם מי לדבר ובהחלט קשובים לבקשות. אולם, עם כל זה, יש להניח שמי שמשלם פחות – מקבל פחות. כלומר, אם חסרים ברגים מסויימים במטבח שקניתם, אין ברירה אלא ללכת לחנות הברגים המקומית ולחפש אלתור כלשהו. זה קורה, ויש להערך נפשית לשינויים ולאלתורים מדי פעם. רוב הפריטים מגיעים ללא הוראות הרכבה, זה לא איקאה. זה דורש ידע טכני או איש מקצוע שמוכן לאתגר מקצועי.

לגבי ערבות, לנו הוצעה ערבות בנקאית על כל סכום הקנייה בתנאי שעמלות הבנק תהיינה על חשבוננו. מדובר על מאות שקלים רבות. בכל מקרה, מכיוון שקונים אצל מספר רב של ספקים (כ 20 חנויות בממוצע), הפיזור הכספי די גדול והסינים אמינים יותר משחשבתי. לא נתקלתי כלל בניסיונות הונאה או שקרים מסחריים כלשהם. גם האוירה אינה אוירת נוכלים. להפך. לשיקולכם.

לאחר שחזרנו, סגרנו את רשימת הקניות והעברנו את יתרת הכסף לסין –   אני מודה שפחד קינן בליבי כמה ימים על עשרות אלפי השקלים שהעברתי לחשבון בנק מסתורי בהונג קונג ולא קיבלתי תמורה מוחשית. אולם כשקיבלתי את המייל עם התכניות וההדמיות מחברת הרהיטים עם מכתב תודה על התשלום שקיבלו – נרגעתי.

איך זה מתבצע? איך קונים בסין?

בעצם לא ממש קונים בסין. הולכים בקניוני ענק ובשווקים שלא נגמרים וכשמוצאים מוצר שברצונכם לקנות, מתמקחים (זה חומר למאמר בפני עצמו) וחותמים על הזמנה מפורטת עם המחיר המוסכם. הכל כמובן בסינית. אחרי שחוזרים לארץ, סוגרים את הפרטים האחרונים ומעבירים את הכסף לחברה המלווה. החברה משלמת מקדמות לספקים ולאחר שהסחורה מגיעה ונבדקת במחסני החברה, הספקים מקבלים את יתרת הסכום והמוצרים מובלים ונשלחים לאונייה.

כל התהליכים מתועדים היטב והלקוח משתתף ומיודע בהתקדמות. כדי להיות שקט, שלחתי מדי פעם מיילים לספקים כדי לראות את ההתקדמות ולקבל פרטים ותמונות. לעתים עשיתי זאת רק כדי להיות שקט שהם עובדים על ההזמנה שלי ולא מתחמנים. יש לציין כי באופן גורף, הכל מגיע ארוז בצורה קפדנית. למעט מוצרים ספורים הכל הגיע שלם ובכמויות והחומרים הנכונים. ברוב המוצרים נארזו פריטים עודפים (ספיירים)  וכלי עבודה סופקו לאריזות לא מעטות. נראה שהשוק הסיני ערוך למכירה בארגזי קרטון שנשלחים אל מעבר לים. לא לשכוח תמיד להזמין עודפים. לא רק מהריצוף, גם ברז ספייר וכסאות אוכל וכן הלאה. זה כל כך זול שם וכל כך מתסכל אם זה חסר פה.

מה צריך להכין?

נעליים נוחות להליכה – הולכים מרחקים עצומים ברגל.
רשימות כמויות וסוגים – מפורטות ככל האפשר. כולל מחירי הארץ
מחשב נייד / אייפד – גם לתקשורת עם הארץ וגם עבור ישיבות הלילה במלון ותכנון היום שלמחרת. האינטרנט מספק לכם את מחירי הארץ ונותן לכם אפשרות להתייעץ מרחוק עם בני המשפחה או בעלי מקצוע.
טלפון סלולרי – אין צורך לרכוש חבילת שיחות מהארץ משתי סיבות, האחת היא שעדיף לרכוש כרטיס סים מקומי, זה זול משמעותית. והשניה היא שאנחנו רכשנו כזה, אבל את כל התקשורת ביצענו מהרשת האלחוטית במלון עם סקייפ ואפליקציות מסרים. לא השתמשנו כלל בכרטיס.
מצלמה (אפשר גם בסמארטפון אם האיכות טובה)– צריך לצלם כל מוצר שסגרתם עליו בחנות. לאחר כמה חודשים כבר לא זוכרים בדיוק מה הוזמן. יש לצלם כל בד ריפוד שנבחר מהקטלוג, כל דוגמת עץ ולעתים יש צורך לצלם את מסמכי הזמנה שעבורכם “לא נשאר עותק”…..בסינית….
מטבע חוץ מזומן (עדיף דולר ארה”ב) – עדיף לא להשתמש בכרטיס אשראי, גם בד”כ הם לא מכבדים כרטיסים. מחליפים במלון או בצ’יינג’, אם נשאר זמן להסתובב בעיר.

לסיכום:

על אף החסרונות שהוצגו פה, החוויה של נסיעה לסין עבור קנייה של תכולת בית היא חוויה חיובית, מרתקת וחסכונית, אולם לא מתאימה ל 100% מהבונים. בונים שרואים עצמם מתאימים לקחת את ההחלטה לנסוע, ייהנו מטיול לחו”ל עם חוויה לכל החיים, ייהנו מחסכון משמעותי בזמן הקניות בארץ שנחסך (ימי שישי בבוקר שמוקדשים ל”קניות לבית”), ויהנו ממוצרי בונוס במחירים מצויינים שלא היו קונים בארץ.

אחת מהמטרות שלנו לפני הנסיעה הייתה לסיים את בניית ביתנו עד סופו ללא פשרות כספיות שבגללן הבית לא נראה גמור (צינורות חשמל ירוקים שבולטים מהקירות, מנורות חסרות וריהוט שנשאר מהבית הקודם) – מטרה זו הושגה במלואה. לא היינו מצליחים לסיים את הבית בצורה מוצלחת כל כך ללא הנסיעה לסין

הגעתם עד לכאן? נהדר! אני מזמין אתכם לצפות להרחיב נושא בפודקאסט שלי: (לא לשכוח להירשם לערוץ!😊)

Phone icon
052-5329670
WhatsApp icon
Whatsapp